måndag 3 september 2018

Välkomna!
Nu har förskoleklassen dragit igång för denna terminen och vi är glada för att ha er alla här. Det är alltid lite intensivt i början av ett skolår, framförallt när man börjar förskoleklass. Det är många nya rutiner, miljöer, pedagoger och kompisar att lära känna samt förhålla sig till. De första veckorna kan både barn och pedagoger vara lite trötta på kvällarna efter alla nya intryck.
Vi tycker att vi har haft en bra start tillsammans och barnen verkar nöjda över att komma till skolan, vilket vi anser är det viktigaste. Första tiden arbetar vi mycket med att lära känna varandra och lära oss alla rutiner som finns under en skoldag. Vi har lekt en del lekar för att lära oss varandras namn, men också för att lära känna sina nya kompisar. Relationer tar lång tid att bygga upp, förtroende likaså – lika snabbt går det att rasera. Tillsammans är barnen en utmaning, de är en grupp med många viljor, egenheter, behov och önskningar – precis som det ska vara. Vi pedagoger behöver inte bara en relation till varje barn utan också en relation till gruppen – för det är inte samma sak.
Vi arbetar aktivt med aktiviteter för att stärka gruppen, för att alla ska trivas, alla ska känna sig sedda och viktiga. Vi pedagoger är noga med att lyfta alla incidenter som inträffar för att vi tillsammans ska förstå, skaffa verktyg, sätta oss in i hur andra kan uppleva, tänka och känna. Det hjälper inte att jag som pedagog konstaterar och säger hur – vi måste som grupp söka lösningar, hitta våra gemensamma hur och lyfta våra olika synsätt och känslor. Ett arbete som tar tid, som måste få ta tid men också prioritet.

Vi kommer att fortsätta arbetet kring vänskap, hur man är en bra kompis och hur man ska vara
i ett klassrum. Vi kommer att ha många samarbetsövningar där vi arbetar med hur man kan visa empati mot varandra. Detta är något som vi pratar mycket om dagligen i skolan och vi uppskattar om ni föräldrar också pratar med era barn om hur man är mot sina kompisar och mot oss vuxna. Hur viktigt det är att man kan vara tyst och lyssna för att man ska kunna ta in och lära sig mycket samt för att man inte ska få huvudvärk av allt prat och höga ljudvolym.
Ni har säkert sett vår stora gemensamma pussel på dörren i klassrummet! Var och en målade en liten pusselbit som vi sedan klippte ut samt klistrade till ett stort pussel. Den representerar oss, alla olika men bildar komplett pussel/grupp.







Inom svenskan har vi arbetat med barnens namn. De har fått skriva sina namn både med penna och på dator. Barnen tycker det är kul att skriva på datorn och arbetar på bra. Kul att se deras engagemang. Alla barn har fått var en ASL-bok (Att skriva sig till läsning), här ska de samla texter som de kommer att skriva under året. Vi kommer att ha våra ASL böcker i vårt klassrum.
Vi har högläsning både på smartboard och från vanlig bok där barnen gärna deltar i. Även sångsamlingen är populär. Under första dagarna pratade vi mycket om tiden på förskolan och bland annat vilka sånger barnen sjöng där. Det var inte många sånger de kom ihåg namnen på, men när vi tog fram bok med bilder och melodi till sångerna blev många igenkända samt valda till sångsamlingen.
Vi kommer även att arbeta med bokstäver bland annat utifrån serien Bokstavslandet.
Varje morgon när vi har samling tränar vi matematik, veckodagar, månader, årstider, väderprognos samt att lyssna. Att vänta på sin tur tränar vi även mycket på. Att vara en bra lyssnare, att lyssna på vuxna och att lyssna på den kompis som har ordet. Vi pratar om matematik, hur många barn är här och hur många barn saknas. Vi går igenom dagen, vad vi kommer att göra och sätter upp bilder på tavlan så barnen kan följa sin dag.
Vi har även bilder på de olika rummen och material som vi sätter upp på tavlan när vi ska ha fri lek. Där ska barnen välja vad de vill göra, inte med vem de ska göra det. Det är inte lätt, men snart är de inne i det och bestämmer själva över vad de känner för att göra under den fria leken.
Vi har även pratat om olika former, färger samt storlek. Många kände igen det och var aktiva under samlingen. Vi fick sedan färglägga utifrån redan bestämda färger. Bamse hade även förberett ett arbetsblad till barnen där de fick följa Bamses instruktioner. Vi kommer att fortsätta arbeta med olika arbetsblad inom matematiken samt Power Point genomgångar.
Barnen har även hunnit rita sina självporträtt. Vi pratade om vad man behöver ha med när man ritar ett ansikte och hur det kan se ut samt olika känslor man kan känna, där kom även känslan med på bilden. Porträtten samt barnens namn hittar ni i klassrummet på väggen. Vi har även målat en känsla man kände just då och har pratat och pratar om att alla kan känna olika känslor. Att vuxna också kan bli ledsna och gråta är något de har frågar och diskuterat kring. Målningar är också uppe på väggen i klassrummet.
Vi har arbetat med mandalas i olika svårighetsgrader, barnen fick välja. Där övar vi på finmotoriken men även tålamodet.

Jag lägger även upp bild på en matsituation samt från fritids.


Framöver kommer det upp kontinuerlig information här på bloggen, ungefär en gång i veckan (så det blir nog inte så mycket på en gång), men även oftare ifall det är något annat viktigt som uppstår däremellan. Ni är alltid välkomna med frågor samt reflektionstankar som ni har haft hemma från era diskussioner om skoldagarna. Ni får gärna använda bloggens bilder som diskussionsunderlag.

Fotograferingen idag gick över förväntan bra!
Jag använder mig att en applikation som heter Collage Maker och får ihop så fina kollage på bilderna, men där kommer den texten på köpet. Hoppas den inte stör er för mycket.


Övrig information
Lindeborgsskolan har gemensam morgongympa kl.8.00 varje tisdag, onsdag och torsdag. Alla elever F-6 samlas på skolgården och i ledning av lärare och äldre elever startar vi dagen med musik och rörelse. Lämnar ni era barn mellan 7.55-8.10 så hittar ni oss ute på stora skolgården. Klockan 8.10 är vi åter i klassrummet för att starta dagen.

Glöm inte att barnen behöver extrakläder och regnkläder på skolan. Tänk även på att barnen har skor  samt kläder som de kan ta på sig själva. Barnen vill gärna snabbt komma ut på rasten och det är synd om stor del av rasten ska gå åt till att knyta skor.

Önskar er alla en trevlig vecka!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar