fredag 21 september 2018

Vecka 37 och 38


Ännu två veckor har gått! Vi vill börja med att välkomna vår nya vän Salmann och hans familj! Salmann började i måndags och pratar för det mesta engelska. Gruppen har välkomnat honom med öppna armar. De har varit väldigt engagerade i att introducera allt för Salmann. Det vi blev väldigt glatt överraskade över var att så många av barnen kommunicerade på engelska med Salmann. På bilden ser ni Salmann och hans pappa som hälsar på alla barn.


Under dessa veckor har vi bland annat sett avsnitt två och tre från Livet i Bokstavslandet. De handlade om bokstäverna L och E "Allt är lek" samt B och O "Det kommer blod". Vi har pratat om vilka ord som börjar på bokstäverna, vilka ord har bokstäverna, hur låter bokstäverna, hur skriver vi bokstäverna. Vi skrev sedan ner flera saker vi kom på som hade samma begynnelsebokstav, men denna veckan när vi pratade om B och O kom barnen även på ord som hade bokstäverna i själva ordet inte bara som  begynnelsebokstav.


Vi har även haft klippövning där barnen fick välja om de ville måla, klippa och limma ihop en båt eller en blomma som börjar på bokstaven B. När det blir dags att ta hem de kommer de att få klippa ett annat papper i färg och limma sin blomma eller båt på pappret.


Lekaktivitet som börjar på L hade vi också under veckan. Vi hade kort med matematikuppdrag till barnen. Vi hade i uppdrag bland annat att hitta naturmaterial i olika storlekar, antal. Vi pratade även om hösten samt skrev en text tillsammans på tavlan och hittade bokstäverna L och E samt räknade hur många det fanns i texten, både Ll och Ee.

 










Vi stannade även till på en lekplats i närområdet.
 
 

E som i empati-vi har tittat på "Vara vänner" och samtalat kring det att Ida var utfryst. Både ”Vara vänner” och ”Ugglans kompisproblem” ser barnen gärna på samt samtalar kring. Till fruktstunden efter lunchrasten har vi kompissamtal. Där pratar vi om saker som har hänt på rasten både bra saker och saker vi kan bli bättre på och hur vi kan lösa och hantera konflikter om det har inträffat.
Vi har tittat igenom bilderna och reflekterat över tillsammans vad vi hade för symboler och bokstäver vi hittade ute på vår bokstavsjakt. Det var bland annat om parkeringsskyltar vi pratade kring, öppettider och kameraövervakning. Det var intressanta diskussioner!
 

 
Vi har startat med ASL böckernas första uppgift där man skriver en text tillsammans med en kompis. Vi har delat in oss i grupper när vi har gjort och ska göra sådana uppgifter som ASL och Bornholm. Nästa uppgift är att hitta sin första bokstav i texten man har skrivit, klippa ut pappret och klistra in det i sin ASL bok. Barnen är intresserade och utforskar gärna tangentbordet i Word.
 


 
 
Vi har startat lite lätt med Bornholm där vi arbetar med barnens språkliga medvetenhet. Nu till en början kollar vi av gruppen för att se hur vi vidare ska arbeta med språket. Bornholm kommer vi sen att arbeta med kontinuerligt.

Bok i svenska, matematik och ritbok har jag gjort till alla barn. De ska få de i början av nästa vecka. Under året ska vi arbeta med materialet. Böckerna kommer att vara i barnens lådor. Det material vi har använt hittills i svenska och matematik kommer vi också så småningom sätta in böckerna.
 
 
 
 
 
 
 
 

 Vi har tidigare diskuterat om den magiska tysta tröskeln in till magiska samlingen. Nu är den äntligen uppe. Den symboliserar en lugn magisk stund full av bland annat respekt, glädje, trygghet och lärande.


Under fria leken ser vi olika kompiskombinationer.
 
 
 Amadeuz och Aryan byggde tillsammans och visade stolt upp det till bloggen.
 

Casper ville gärna att jag skulle ta bild på hans teckning som sedan skulle blir grön, röd, gul och lägga upp bilden på bloggen ville han också.
 


 
                                                                Här sover "björnarna".
Då datorn inte riktigt ville som vi ville att visa upp Power Pointen vi skulle arbeta med som avslutning på veckan tog vi då fram våra uppskattade sångkort istället.

Innan lunchen förra fredagen hade vi en brandövning. Detta har skolan vid jämna mellanrum för att träna utrymningen. Det gick smidigt och alla var duktiga på att lyssna och ställa sig i ett fint led. Vi pratade om vad det innebär och hur vi ska göra vid utrymningar. Vi kom även in på hur bra det är att ha inneskor, framförallt nu när hösten kommer och det blir lite kyligare.

Tredje simgruppen har nu simmat två gånger. Nästa vecka blir det bara på måndag då förskoleklassverksamheten är stängd på grund av fortbildning personalen ska gå på. De barn som har rätt till fritids och har anmält att de kommer kan närvara på onsdag 26/9, för alla andra är skolan stängd
De barn som är klara med simningen har fått diplom, fribiljett och information om simskola. Den eventuellt fortsatta simskolan anmäler ni som vårdnadshavare era barn till om ni vill delta. Detta sker tillsammans med er vårdnadshavare efter skoltid och är kostnadsfritt.

Vi har även fått en del frågor om kyrkans verksamhet. På anslagstavlan i hallen sitter information och anmälningsblanketter till deras verksamhet. De har verksamhet på måndagar och tisdagar. Måndagar är det mest fokus på lek medans tisdagarna är för de gillar att sjunga. De som arbetar där heter Lisa och Malin. När de har verksamhet hämtar de upp barnen på skolgården ca 13.30 och går gemensamt med barnen till kyrkan där de har verksamhet till klockan 16.00. Önskas mer information om detta, så fråga oss eller gå förbi kyrkan och fråga. Anmälningsblanketter kan lämnas till oss.

Vi önskar er en trevlig helg, trots stormen ute!
Laureta och Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar