måndag 1 oktober 2018

Blogg för vecka 39


 Lite bilder från fria leken som absolut inte vill laddas upp längst ner på sidan :).



Fruktstund och kompissamtal

För att fortsätta barnens tankar om att det finns bokstäver överallt och att det är viktigt att lära sig bokstäver och symboler lekte vi leken "vad tänker du på?". Vi visade barnen olika symboler/loggor och barnen fick berätta vad de tänkte på och från vilka sammanhang de kände igen de olika symbolerna. Barnen gick gärna fram till smartboardet och pekade så alla kunde se vilka symboler de kände igen och varifrån de gjorde det. En av symbolerna var IKEAs. Där berättade en del av barnen att man kan äta och köpa saker. Men några nämnde även att man kunde leka i deras lekland. Detta var ny information för en del av gruppen. Symbolen Volvo samt Idol var för några barn bilar. Ett barn kände igen Idol från tv och berättade att man sjunger där, att det är en tävling. Parkeringsskylten kände alla igen från vårdcentralen och bokstavsjakts promenaden och såg direkt att det är 2h man får stå där med sin bil.  


Barnen fotograferas gärna för bloggen


 Denna veckan fortsatte vi arbetet med bokstäverna. Vi fick även ett brev från någon som beskrev sitt yrke och ville att vi skulle gissa yrket. Ledtråden var att yrket börjar på B. I själva brevet beskrevs även att det är ett arbete där man kör en röd bil som har många slangar. Att de måste använda hjälm och arbetskläder när de ska iväg på uppdrag. Att de är mest kända för att göra ett arbete, men i praktiken gör många fler. Att de måste träna mycket för att orka med sitt arbete. Först var själva brevet väldigt spännande. Barnen fick titta i och såg snabbt att det var bokstäver på pappret. När vi öppnade och jag läste färdigt gissade de ganska snabbt på att det var från en brandman. Min fråga var, vem som får arbeta som brandman och snabba svaret var, gubbar :). Andra barn inflikade sedan att det finns kvinnor som också kan arbeta som brandmän. 


Vi tittade på en klipp där brandmän berättade om deras yrke. Att de även arbetar mycket i förebyggande syfte såsom utbildningar bland annat. Väldigt spännande diskussioner har vi haft. Vi har även tittat på "Elin bränner sig". 

Hur illa det kan gå. Vi pratade om vad man får känna om det är varmt och vad man absolut inte får känna på om det är varmt såsom spisplattor då man inte vet om någon har använt den precis. 

Vi har även pratat om hur vi gör om brandlarmet går när vi är i skolan, hur viktigt det är att de är nära mig och Tina. Att vi först samlas precis utanför förskoleklassingången F2 och sedan efter att vi räknat alla barn tillsammans går till samlingsplatsen. 
Barnen har fått i uppgift att även prata hemma med er och gå igenom Bamses lista. 
Under veckan tittade vi även på en klipp där de visar vad som händer i ett vardagsrum under 5 minuter, med brandvarnare och brandfilt och utan brandvarnare. Efter 9 minuter när brandkåren var på plats sa de att om det var människa inne hade inte den överlevt (detta var bara test från brandkåren). Där fick vi se den giftiga röken och pratade om att man måste krypa ut från rummet. Vi har gått in väldigt djupt i veckans tema då vi anser det är livsviktigt att kunna och känna till detta redan i deras ålder, medvetandegöra barnen om risken med brand och eld.
Vi har gjort skapande med plastfickor och eldens färger, gul, röd och orange. Resultatet hittar ni i klassrummet.







Barnen har även hunnit arbeta med sina ASL texter, de som var färdiga med att skriva på datorn letade upp alla sina bokstäver i deras namn. De som inte var färdiga började skriva då. Några har även hunnit klippa ut texten och klistra in den i deras ASL böcker. 

Nu har alla barn fått sina svensk, matematik samt ritböcker. De ligger i barnens lådor och vi kommer att arbeta i de under förskoleklassåret. 

I brandtemat kom vi lätt in på sammansatta ord, det gjorde barnen själva. Jag har tidigare introducerat det en gång efter avsnittet "Alfabetet" från Livet i bokstavslandet, men det var inget de snappade upp då. Men nu kom många på det själva att om man lägger till blir det ett längre ord och som betyder något annat. De kom även med andra förslag.
Vi har även läst i våra kompisböcker "Sprid glädje", "Säg förlåt". Vi har pratat om bokens framsida, rygg och baksida. Vad kan man läsa på baksidan, vi läste när boken publicerades, att böckerna är i tryckta i Indien.

Något vi har provat i början av veckan är att vi sitter på stolar på samlingen. Barnen gillade det och röstade för att vi ska använda stolar till samlingarna, men rent praktiskt blir det tungt att göra det under varje samling så vi kommer att variera.

 Även under en samling kommer de att få välja om de vill sitta på golv eller stol, vilket som känns bäst för varje barn. 
Vi har även börjat med avslappningsmusik med akvarium till början av samlingen och under visa stunder på dagen och barnen gillade det. Det var några barn som kände igen drakfisken samt berättade om att den är väldigt giftig. Vi googlade då och läste lite fakta om drakfisken och läste att den numera bor i Medelhavet också vid Turkiet och Cypern.
Under fria leken sätter vi upp bilder på rummen på tavlan och barnens namn. Barnen får själva gå fram, hitta sitt namn samt välja var de vill leka. 





Denna veckan fortsätter vi med nya bokstäver M och A.
Ni har även fått hemläxa till imorgon som barnen kommer att använda sig av under bland annat ASL lektionerna.

Nu har jag lagt in alla uppgifter i skola24. Sjukfrånvaro anmäler ni där senast kl.08.00 varje dag. Där kommer jag framöver att registrera även sen ankomst så det är viktigt att ni kommer i tid under den obligatoriska förskoleklassverksamheten så barnen får vanan redan nu. 
Önskar er en fin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar