Lite bilder från fria leken som absolut inte vill laddas upp längst ner på sidan :).
Fruktstund och kompissamtal |
För att fortsätta barnens tankar om att
det finns bokstäver överallt och att det är viktigt att lära sig bokstäver och symboler lekte vi leken "vad tänker du på?". Vi visade barnen olika
symboler/loggor och barnen fick berätta vad de tänkte på och från vilka
sammanhang de kände igen de olika symbolerna. Barnen gick gärna fram till
smartboardet och pekade så alla kunde se vilka symboler de kände igen och
varifrån de gjorde det. En av symbolerna var IKEAs. Där berättade en del av
barnen att man kan äta och köpa saker. Men några nämnde även att man kunde leka
i deras lekland. Detta var ny information för en del av gruppen. Symbolen Volvo
samt Idol var för några barn bilar. Ett barn kände igen Idol från tv och
berättade att man sjunger där, att det är en tävling. Parkeringsskylten kände
alla igen från vårdcentralen och bokstavsjakts promenaden och såg
direkt att det är 2h man får stå där med sin bil.
Barnen fotograferas gärna för bloggen |
Vi tittade på en klipp där brandmän berättade om deras yrke. Att de även arbetar mycket i förebyggande syfte såsom utbildningar bland annat. Väldigt spännande diskussioner har vi haft. Vi har även tittat på "Elin bränner sig".
Hur illa det kan gå. Vi pratade om vad man får känna om det är varmt och vad man absolut inte får känna på om det är varmt såsom spisplattor då man inte vet om någon har använt den precis.
Vi har även pratat om hur vi gör om brandlarmet går när vi är i skolan, hur viktigt det är att de är nära mig och Tina. Att vi först samlas precis utanför förskoleklassingången F2 och sedan efter att vi räknat alla barn tillsammans går till samlingsplatsen.
Barnen har fått
i uppgift att även prata hemma med er och gå igenom Bamses lista.
Under veckan
tittade vi även på en klipp där de visar vad som händer i ett vardagsrum under
5 minuter, med brandvarnare och brandfilt och utan brandvarnare. Efter 9
minuter när brandkåren var på plats sa de att om det var människa inne hade
inte den överlevt (detta var bara test från brandkåren). Där fick vi se den
giftiga röken och pratade om att man måste krypa ut från rummet. Vi har gått in
väldigt djupt i veckans tema då vi anser det är livsviktigt att kunna och känna
till detta redan i deras ålder, medvetandegöra barnen om risken med brand och
eld.
Vi har gjort
skapande med plastfickor och eldens färger, gul, röd och orange. Resultatet hittar ni i klassrummet.
Barnen har även
hunnit arbeta med sina ASL texter, de som var färdiga med att skriva på datorn letade upp alla sina bokstäver i deras namn.
De som inte var färdiga började skriva då. Några har även hunnit klippa ut
texten och klistra in den i deras ASL böcker.
Nu har alla barn
fått sina svensk, matematik samt ritböcker. De ligger i barnens lådor och vi
kommer att arbeta i de under förskoleklassåret.
I brandtemat kom
vi lätt in på sammansatta ord, det gjorde barnen själva. Jag har tidigare
introducerat det en gång efter avsnittet "Alfabetet" från Livet i
bokstavslandet, men det var inget de snappade upp då. Men nu kom många på det
själva att om man lägger till blir det ett längre ord och som betyder något annat. De kom även med andra förslag.
Vi har även läst
i våra kompisböcker "Sprid glädje", "Säg förlåt". Vi har pratat om bokens framsida, rygg och baksida. Vad kan man läsa på baksidan, vi läste när boken publicerades, att böckerna är i tryckta i Indien.
Något vi har
provat i början av veckan är att vi sitter på stolar på samlingen. Barnen
gillade det och röstade för att vi ska använda stolar till samlingarna, men
rent praktiskt blir det tungt att göra det under varje samling så vi kommer att
variera.
Även under en samling kommer de att få välja om de vill sitta på golv
eller stol, vilket som känns bäst för varje barn.
Vi har även
börjat med avslappningsmusik med akvarium till början av samlingen och under
visa stunder på dagen och barnen gillade det. Det var några barn som kände igen
drakfisken samt berättade om att den är väldigt giftig. Vi googlade då och
läste lite fakta om drakfisken och läste att den numera bor i Medelhavet också
vid Turkiet och Cypern.
Under fria leken sätter vi upp bilder på rummen på tavlan och barnens namn. Barnen får själva gå fram, hitta sitt namn samt välja var de vill leka.
Denna veckan fortsätter vi med nya bokstäver M och A.
Ni har även fått hemläxa till imorgon som barnen kommer att använda sig av under bland annat ASL lektionerna.
Nu har jag lagt in alla uppgifter i skola24. Sjukfrånvaro anmäler ni där senast kl.08.00 varje dag. Där kommer jag framöver att registrera även sen ankomst så det är viktigt att ni kommer i tid under den obligatoriska förskoleklassverksamheten så barnen får vanan redan nu.
Önskar er en fin vecka!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar