fredag 12 april 2019

Veckobrev V.15

Hej alla föräldrar


Måndag: 

Morgonsamling
PÅSK-tema. Vad är påsk?
När barnen skulle svara på frågor om påsken var frågetecknen många och gissningarna ännu fler såsom; 
- Påsken är på våren, 
- Under en helg, antingen en lördag eller söndag
- Man måste ha roligt för det är kul att leta efter påskägg. 
Varför har vi ägg under påsken?
- För att vi ska kunna leva länge och må bra.
- För det är gott

Vi tittade på ett power-point där det berättas om den största högtiden inom Kristendomen. Där vi bla. berättade för barnen att ägget är en symbol för ett nytt liv, vilket påminner om att Jesus fick ett nytt liv. Då det är vanligt att man pyntar påsken med blommor, ägg och kycklingar samt påskris. Påskkärringar och påskharen brukar man klä ut sig till och barnens favorit; påskäggen som alla kände igen var väldigt efterlängtad godis för alla. 








Tisdag:

Morgonsamling
Titta på; Livet i bokstavslandet, idag ska vi presentera två nya bokstäver. V,v och Ä,ä. 
I avsnittet lär vi oss hur bokstäverna ser ut och man kan ljuda till bokstaven. 
Vi tog upp i samlingen några ord som börjar med bokstäverna V och Ä.

Det var många ord som barnen kom på som började med bokstaven V,v och i samband med skrivandet har vi pratat om att det är viktigt att skriva en stor bokstav i början när man skriver ett namn. 

- VÅR. VINTER, VAL, VÄN, VÄDER, VARG, VIND, VIOLA, VECKODAG. 

- ÄLG, ÄNGEL, 










Onsdag:
Morgonsamling
Titta på ett avsnitt ur Livet i mattelandet; Tiokompisar. 
I matematiken har vi börjat fokusera på talet 10, och vilka är egentligen tio kompisarna? 
I samband med tio kompisarna lär vi oss om plustecken och likhetstecken, att räkna upp till tio, med hjälp av våra siffror kan man prova sig fram att se olika tio kompisar. 

I samlingen kom vi på olika tio kompisar. Vi försökte räkna tillsammans med hjälp av små klossar, hur många klossar ska tio kompisen ha om Sala har 7 små klossar?

Till skapande har vi skapat våra tio kompisar. Vi ritade av två händer och klippte ut dem, skrev upp siffrorna 1-10 och när man blir klar med det ska man klistra fast händerna på ett vitt papper. Till detta skapande kan man öva på tio kompisen, addition. 

Till skapande har vi gjort en övning i helklass; syftet med övningen är att barnen ska automatisera tiokamraterna. Övning: Alla står i en ring i klassrummet. Vi delade ut kort till barnen. Låter ett barn läsa nedre halvan av sitt kort t ex – Vem har tiokamraten till tre?  Det barn som har texten Jag har sju, läser upp sitt kort. Sen fortsätter man kedjan tills alla kort är upplästa.  














Torsdag:
Morgonsamling
För att starta dagen lite annorlunda har vi tagit vår morgonsamling som vanligt därefter hade vi äggjakt med bokstäver på, på stora skolgården. Shirin gick ut på morgonen och hängde ut 8 stycken på olika ställen. Under tiden grupperades barnen i klassen i små grupper så att man kan lära sig samarbete. Varje grupp fick en bokstav och ett uppdrag att hitta äggen. 

Påskpyssel; Under dagen fortsatte vi med olika påskpyssel, påskägg, påskhare med garnboll, kyckling med garnboll. Kyckling i ett ägg som kan hängas. Påsk - matematik. Räkna olika addition tal. 

Barnen fick lära sig att skapa en garnboll med valfri färg som sitter fast på en kyckling/hare. 



















Fredag:
Morgonsamling.

Vi fortsatte sista dagen innan påsklov med ytterligare påskpyssel. Vi arbetade idag med matematik med påsk tema. 
Vi pysslade med kycklingar som hängs i ett ägg. 
Barnen lärde sig att samarbeta, hjälpa varandra och använda skapandet på ett roligt och enkelt sätt. 















Trevlig helg & Glad påsk önskar vi er alla. Träffas återigen efter påsklovet tisdag den 23/4. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar