fredag 5 april 2019

Veckobrev V.14

Hej alla föräldrar

Måndag:
Morgonsamling
Vi startade upp dagen med en ny dag, ny månad - 1:a april. Vi pratade om 1:a aprilskämt som innebär att idag kan man lura en vän, eller närstående på olika harmlösa sätt. Att lura vad innebär det?
Vad ska man tänka på när man vill lura?..Många som inte visste om aprilskämtet  men som tyckte att idén var superrolig och spännande att börja lura någon.
Alla barn blev även lurade idag utav oss, vi hade med oss ALADDIN-ask som vi visade barnen. Vi lurade barnen att i slutet av dagen ska alla få en chokladbit. Vid slutet av dagen blev barnen  lurade, de tyckte det var superskoj och chockade att dem gick på det så enkelt.
I samband med våran aprilskämt diskuterade vi i samlingen om hur viktigt det är att tänka sig för innan man säger något / tror på något och vara försiktig. Syftet med detta är att visa barnen att alltid säga sanningen, att tänka innan man tar ett steg för det kan visa sig vara något helt annat än vad det ser ut att vara.

Öva på våra gamla bokstäver tillsammans i samlingen.


Tisdag:
Morgonsamling
Introducerade nya bokstäver; Y & R. Vi ljuda till bokstaven Y,y i helklass, vi lärde oss skriva stora Y och lilla y.
Vi tittade på "Livet i bokstavslandet".
Vi försökte komma på flera ord på tavlan som börjar med bokstaven Y.
Efter att barnen har lärt känna de nya bokstäverna har vi arbetat i våra SV-böcker.












Onsdag:
Morgonsamling
Under dagen har vi uppmärksammat bokstaven R, vi började under första passet att titta på två avsnitt ur  "Bästa bokstaven",  om bokstäverna R & Y.
Tränade i samlingen på bokstavståget, från skolplus.se - Att försöka hitta rätta bilden som har bokstaven R, eller försöka skapa en labyrint och följa bara bokstaven R,r.
Frivilliga fick komma fram och testa sig fram.



Därefter har vi pratat i samlingen vilka ord som börjar med bokstaven R?, Hur ljudar man till bokstaven R,r?  Hur skriver man bokstaven?. Vi arbetade i SV-boken och när man blev klar med båda R & Y, har vi ordnat stationer där man kan träna på att skriva korta och långa ord, en station som handlar om sammansatta ord, försöka bygga två ord som skapar ett nytt ord. En annan station vi hade var bygga bokstäver och försöka ljuda.






Torsdag:
Morgonsamling
Värdegrundsarbete; Titta på Ugglan och kompisproblemet - avsnitt; Vara utanför.
När man känner sig utanför när kompisarna bredvid leker. Hur löser man det? Vad händer om man inte säger till? Vi diskuterar ofta med barnen att man ska alltid tänka på alla, ingen ska behöva vara ensam.
- "Om du gärna vill vara med, måste du ju säga det!"

Värdegrundsarbete; Titta på Ugglan och kompisproblemet - avsnitt; Hålla vad man lovar!
Lösning; "- Har man lovat så har man lovat".
Viktigt att hålla sitt ord, inte svika någon eller göra någon ledsen.

Vid klockan 11.30 hade vi expressteatern på besök, Viola och Marit.
Barnen fick ha workshop och lära sig om MIM-show, hur man gör det. Vad ska man använda för kroppsdel?
Hur kan man uttrycka sina känslor, och visa saker utan att behöva tala?
Hur ser man ut när man är arg och vad händer med vår kropp när vi är arga? Barnen fick testa på olika mim - rörelser och göra en show för varandra.




Här ska barnen försöka putsa fönster med olika känslor, när man glad och känner sig stolt så putsar man fort och när man är ledsen och ensam putsar man sakta. 



Här försöker Viola visa oss en stor dörr, som hon ska försöka öppna upp!



ASL; Att skriva sig till läsning har vi arbetat denna veckan med bokstäverna R & Y. Vi ska skriva fem ord av varje bokstav. Tex; ROBOTHAJEN eller YXA. 
Efter skrivningen, ska man rita en bild till ordet och klippa/klistra i ASL-boken. 



Lek och rörelse: Huvudlek; Olika stationer med siffror och bilder på. Man gör som bilder säger Tex; passa boll till kompisen mittemot. Vi tränar på koordination och bollkänsla. Vid avslutning har vi avslappning och barnen får lära sig att varva ner.

Fredag:
Morgonsamling

Värdegrundsarbete - Titta på ett avsnitt ur Ugglan och kompisproblemet : Skylla på andra!
När en bagare fick problem; hennes mjöl tog slut och hon måste baka. Vad ska man då göra?
Vad bagaren gjorde var fel, för att lösa problemet tog hon sitt eget snor istället och bakade med det samt skylla på sin bagarkompis. Hur löser vi detta problem så bagaren kan komma ur knipa?

Lösning; Skylla på andra; - "om du inte varit sjyst, ska du icke vara tyst".
Vi måste lära oss att erkänna och tala sanningen istället för att skylla på varandra. Att skylla på varandra löser inga problem. Den här lösningen tar vi ofta upp i samlingen så att barnen kan lösa problem och bekymmer som uppstår mellan varandra istället för att skylla ifrån sig.




ASL; Att skriva sig till läsning har vi arbetat denna veckan med bokstäverna R & Y. Vi ska skriva fem ord av varje bokstav. Tex; ROBOTHAJEN eller YXA. 
Efter skrivningen, ska man rita en bild till ordet och klippa/klistra i ASL-boken. 



Lek och rörelse: Huvudlek; Olika stationer med siffror och bilder på. Man gör som bilder säger Tex; passa boll till kompisen mittemot. Vi tränar på koordination och bollkänsla. Vid avslutning har vi avslappning och barnen får lära sig att varva ner.







Fri lek har vi varje dag innan dagen är slut då givna uppgifter är avklarade, dvs bygglek, rollek, rita, färgläggningsbilder, spel mm. 

Tänk på att man måste sjukanmäla till SKOLA24 varje dag som barnet stannar hemma sjuka.  



Trevlig helg önskar Shirin & Sala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar