fredag 26 april 2019

Veckobrev v.17

Hej alla föräldrar, hoppas ni har haft ett skönt påsklov!



Tisdag
Morgonsamling

Efter ett långt påsklov har vi startat upp dagen med ett avsnitt från Livet ur bokstavslandet, då vi idag har presenterat två nya bokstäver. Hh, Tt. 
Vi har tittat på hur bokstäverna ser ut, hur vi kan bygga upp dem med hjälp av streck, uppifrån och ner, 
vänster till höger. Hur ljudar man till bokstaven...
  • Vilka ord börjar med bokstaven H,h? 
  • Vilka ord börjar med bokstaven T,t?

Barnen fick komma på olika ord/namn. När genomgången var klar började vi arbeta i våra 
SV-bok där vi samt lär oss att skriva små ord.














Onsdag:
Morgonsamling

Räknesaga - Familjen Larsson. 
Under vårt första pass arbetade vi med en räknesaga där barnen fick lyssna och rita till en matematisk saga. Syftet är att barnet ska lära sig taluppfattning, vad och hur mycket är ett, två eller tre osv. 
Barnet ska kunna tolka ett matematiskt problem, skriva addition och rita rätt antal. 










Under andra passet har vi arbetat med addition - arbetsblad. 
Färglägga rätt färg till rätt svar. 





Torsdag:
Morgonsamling
Under första passet har vi arbetat i fyra olika stationer i klassrummet, med olika övningar. Barnen blev uppdelade till fyra grupper. Första gruppen fick sitta på första stationen där man skulle träna på att skriva korta - små ord. Ser man till exempel en bild på ost; ska man försöka ljuda ordet OST och skriva ner bokstäverna på tre cirklar. Barnen lär sig att placera rätt bokstav i rätt antal cirklar, ser man 3 cirklar så betyder det att man behöver tre bokstäver för att skapa ordet OST. 

I nästa station, hade vi TITTA & LÄS. Titta på en bild och hitta ordet i ordgömmen. Sedan ringa in rätta ordet. 
Barnen lär sig att ljuda fram första bokstaven till bilden och försöka hitta rätta ordet. 

I tredje stationen har vi SPÅR. Följa spåret. Man lär sig att följa en modell, lär sig att hålla sig inom linjen till andra sidan av spåret. 

SIsta stationen hade gruppen LÄSdomino. Försöka att para ihop rätt ord med rätt bild. 

Efter varje 10 minuter ska man byta station och prova på nästa. 













Lek & Rörelse; Bananpjätt, tunnelpjätt, brännboll med tennisrack och handboll. 

ASL; Mitt Påsklov, vi har diskuterat i mindre grupp om påslovet. Vad har jag gjort under påslovet?, har jag firat påsklov? De som har firat påsklov, fick berätta och skriva om sitt påskfirande. De som inte har firat påsk kan skriva om något roligt man gjort under lovet. 
I samband med skrivandet ska man rita en bild och färglägga. Klippa ut bilden och texten, klistra fast i ASL-boken. 




Fredag
Morgonsamling
Eftersom många tyckte om att ha olika stationer med skriv & lästräning hade vi det idag med, på samma sätt men i olika grupper. 

Eftersom en del i klassen har önskat sig en ny bok vid högläsning i samband med fruktstunden, har vi börjat läsa ur en ny bok som heter; Baksidans hemliga hjältar - Peter Arrhenius som barnen tycker är intressant. 



Lek & Rörelse; Bananpjätt, tunnelpjätt, brännboll med tennisrack och handboll. 

ASL; Mitt Påsklov, vi har diskuterat i mindre grupp om påslovet. Vad har jag gjort under påslovet?, har jag firat påsklov? De som har firat påsklov, fick berätta och skriva om sitt påskfirande. De som inte har firat påsk kan skriva om något roligt man gjort under lovet. 
I samband med skrivandet ska man rita en bild och färglägga. Klippa ut bilden och texten, klistra fast i ASL-boken. 



Viktigt att tänka på!

- Det är många barn som inte har med sig gymnastikkläder till gympan. Det är viktigt att barnen har andra kläder på sig (byxor/shorts, tshirt, strumpor, skor, handduk ) då man svettas mycket och känner sig varm, och hur viktigt det är att duscha efter gymnastiken. Vi brukar påminna barnen när gympa (torsdag,fredag) närmar sig att inte glömma kläder och duschningen, det hade varit bra om ni också kan prata om detta hemma. Namnge kläderna så man lätt kan hitta borttappade kläder/väskor. 



Trevlig helg önskar Sala och Shirin 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar