tisdag 19 mars 2019

Veckobrev V.11

Hej alla föräldrar

Måndag: 
Morgonsamling
Inom temat kroppen blev hjärtat, lungor, mage och tarmarna veckans arbete. Vi tittade på tre olika avsnitt ur Dr.Karin om - hjärtat, lungor, mage och tarmarna. 

Diskussion i samlingen om hjärtat, vart i kroppen finns hjärtat? Vänster sida eller höger. 
Hur stor är hjärtat?, Vad har hjärtat för funktion? Många olika svar fick vi i samlingen, såsom att hjärtat är lika stort som 10 cm, att hjärtat är hjärtformad. Är den verkligen det?

Vad är puls?, frågan kom upp i samlingen; hur kan man känna sin puls?
Vi reste oss upp, och alla fick känna varandras puls vid handleden. 


Lungor; Dr.Karin visar oss vart våra 2 lungor sitter, Vi ställer frågor i samlingen där barnen kan försöka svara. 
- Varför dem finns i vår kropp? - utan lungor kan vi inte leva. 
Väckte tankar hos barnen, men tänk om jag glömmer att andas?
Vi människor behöver andas in luft, i luften finns syre för att överleva. Kroppen fungerar som en maskin, den sköter allt själva så man behöver inte tänka på att det är dags att andas. 

Mage och tarmar: Med hjälp av röntgenbilderna kunde Dr.Karin visa oss om något fel har hamnat i magen. Under magen befinner sig tarmarna, men hur långa är tarmarna?. Hur kan våra tarmar vara 5 meter lång, när vi inte är så långa själva?

Barnen undrar; Vad händer med maten när vi ätit upp det. Dr, Karin visar oss hur tarmarna sköter matsmältningen som leder till slutändan att vi behöver gå på toaletten och tömma magen. 


Något nytt som vi har börjat arbeta med i svenskan är Berättelseansiktet, som man använder sig av när man har läst en saga eller en bok. Veckans saga handlar om Rödluvan och vargen. Med hjälp av berättaransiktet kan man lära sig att minnas det man hört, och kunna återberätta det. Vi hjälptes åt tillsammans i samlingen. I berättaransiktet ska man få in information om huvudpersoner, i vilken miljö det utspelar sig?, vad var problemet? Hur börjar sagan, något som hände sen? och hur en saga slutar?






Tisdag; 
Morgonsamling

Titta ett avsnitt ur Dr.Karin som berättar för oss om hjärnan, ögon och näsa. 
Vi ställer frågorna i samlingen; Varför behöver vi en hjärna? - Många hade olika svar i samlingen - den hjälper oss att tänka, hjärnan är nära ögonen och öronen. 

Ögon; Dr.Karin lär oss att ögonen är som vår kamera. Man ser allt med våra ögon, men ibland behöver man glasögon för att ibland ser man dåligt. 

Skapande; Rita av på ett stort vitt papper människokropp, så vi fick låna ett barn och rita av kroppen. Vi delade upp alla i grupper så vi hade 4 grupper; varje grupp ska färglägga ett organ som vi sedan ska klistra fast på kroppen. 






Onsdag:
Morgonsamling
Sinnen, vi har diskuterat i samlingen om våra fem sinnen - Känsel, smak, hörsel, syn och lukt. Vi tog upp olika exempel hur vi människor använder dessa sinnen. 

Andra passet har vi skapat klart kroppen, klistrat fast alla organ på sin plast och varje grupp fick redovisa framför andra grupperna om organet man har färglagt. 





Torsdag: 
Morgonsamling
Vi har diskuterat och visat i samlingen; tallriksmodellen. Hur ska tallriken se ut?, ska man bara ha potatis? eller bara äta grönsaker?. Varför är det viktigt att ta lite av varje. Vi tar upp det ofta med eleverna hur viktigt det är att våga smaka, att få i sig grönsaker, proteiner och kolhydrater.  

Vi tog bild i matsalen på barnens tallrikar för att visa dem tydligt hur deras tallrikar ser ut, grönsaker saknades och tillräckligt med kolhydrater/kött
Efter diskussion och bild har barnen blivit mycket bättre på att förbättra tallriksmodellen, som vi kallat för en glad tallrik. 




Visa källbilden






ASL: Vi har arbetat med - Min dröm. Alla har olika drömmar, ibland kan man ha mardrömmar och ibland kan man drömma om vad man vill & önskar sig. 
Rita sin dröm och klippa/klistra fast på ASL - boken. 

Extra station; Lästräning.










Fredag:
Morgonsamling

Tränat på att ljuda, läsa korta ord med tre bokstäver. 

ASL; Vi har arbetat med - Min dröm. Alla har olika drömmar, ibland kan man ha mardrömmar och ibland kan man drömma om vad man vill & önskar sig. 
Rita sin dröm och klippa/klistra fast på ASL - boken. 

Extra station; Lästräning





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar