söndag 15 september 2019

Vecka 37

Hej alla föräldrar

En ny vecka med nya utmaningar. Vi startade dagen med värdegrundsarbete, ett avsnitt ur Ugglan och kompisproblemet - säga nej! Efter avsnittet diskuterade vi, tre kompisar är tjuvar men ena kompisen ångrar sig och vill vara en snäll människa hur ska man då göra? ska man fortsätta göra dåliga saker med varandra? Hur ska man våga säga nej, jag vill inte fortsätta göra fel saker. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Ugglans första lösning - ljug för dina kompisar! Tycker ni att det är en bra vän? / en bra lösning?...
i samlingen tyckte alla att ugglan hade fel. Ugglans andra lösning - Reta dina kompisar. Men ingen lösning från ugglan hjälpte. De blev ovänner och ingen blev glad. Hur göra vi nu?
För att lösa detta problem tyckte barnen att tjuven själva får tänka på en lösning själv... att våga säga nej, stoppa sina kompisar och tala om för dem vad som är fel och


Tisdag morgon började vi med att repetera RIM genom att rimma tillsammans. Två ord i slutet av en mening som rimmar med varandra. 
Därefter arbetade vi med barnholmsmodellen i form av lek - att lyssna på ljud i form av uppmärksamhetsövning. Vi övade på viskaleken, vi sitter i en ring och fröken börjar viska till sin axelkompis exempelvis; KATT. Ordet KATT ska viskas vidare till alla i ringen tills sista barnet viskar ordet KATT i frökens öron. På det viset tränar vi oss att uppmärksamma ljud i olika former, att undvika ljud runt omkring oss samt ljud inomhus och tänka istället på ett ljud.


Intro för veckans bokstäver L & E.
Under andra passet har vi börjat prata om bokstäverna L.l & E.e... Vi försökte komma på ord / namn som börjar/eller har bokstaven L/E. Vi pratade om stora bokstaven och lilla bokstaven. Hur ljudar man till bokstaven?..  Vi tittade på ett avsnitt; Livet i bokstavslandet. Vi tog en kort genomgång av SV-arbetsboken, sedan fick man sätta igång arbeta. 


Vi har fått en ny inläsningstjänst app, flerspråkig digital bilderbokstjänst som heter Polyglutt. 
Språkutvecklingen är viktigt och ska vara roligt i skolan. Titlarna är valda med utgångspunkt från litterär och konstnärlig kvalitet, koppling till läroplanen, relevans för olika åldrar eller önskemål. Vi kopplade Ipaden till storbildskärmen i klassrummet och lyssnade/tittade tillsamans på en bok; JAG VAR EN SUPERHJÄLTE, SÄGER VI! - av EMMA ADBÅGE



Halva gruppen har haft gymnastik och andra gruppen har arbetat med ASL.

ASL den här veckan har vi tränat på att skriva våra namn. Man börjar alltid med att skriva dagens datum vilket vi lär oss varje dag i morgonsamlingen. När man har skrivit sitt namn ett antal gånger ska man klippa ut texten. När vi arbetat med ASL så ritar vi alltid en bild till texten.
Man klipper ut och klistrar in i ASL-boken.


Shirin och Sala



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar