fredag 6 september 2019

Vecka 36

Hej alla föräldrar

Vi startade veckan med värdegrundsarbete. Hur ska man vara en bra kompis, hur kan vi förstå och hjälpa varandra? Vi tittade på ett avsnitt från urskola.se; Vara vänner  - Varför är Ville så bråkig?
Hur tror ni det känns att vara som Ville? Hur kan vi göra om någon i klassen har svårt med att leka? Kan vi hjälpa en vän som Ville? Tror ni han förstör för alla med flit?
Vi arbetar varje dag i olika former av diskussionsfrågor, filmer och lekar. I diskussion lär vi oss av varandra, vi lär känna varandra. Alla är vi olika, på många olika sätt men alla ska få vara med i leken, ingen ska känna sig utanför. I diskussion kunde vi komma fram till att vi alla kan hjälpa varandra, att man kan prata lugnt, vara en bra kompis och kunna komma överens med en vän. 



Vid varje morgonsamling har vi genomgång av dagen, dagens datum - årstid och väder. 



Vi har börjat arbeta med Barnholmsmodellen, som är ett övningsmaterial som handlar om språklekar. Syftet är att träna och utveckla barnens språkliga medvetenhet.
Vi har introducerat RIM. Vad det innebär och hur rimorden ser ut. Hur låter orden i slutet?, ser vi likheter. I diskussion har vi tillsammans hittat ord som rimmar med varandra, båda långa och korta ord, lyssna på ljudet i slutet av orden. I samband med övningen lästes det upp meningen som innehöll två rimord. Första gången det lästes för barnen var de lite tveksamma men andra gången kände barnen igen rimordet, dem älskade det och kände sig stolta över att kunna rimma.  

Barnen har fått SV- arbetsbok som vi har introducerat. Barnen fick arbeta med rim. Dra streck mellan två bilder som rimmar. 





SV-bok






ASL har även startats upp denna vecka. Vi började med spökskrift som innebär att man trycker hur man vill på tangentbordet. Tangentträning och lära känna alla bokstäver på tangentbordet.
När man hade spökskrivit klart, ska man ringa in sin första bokstav i sitt namn på sin skrivna text. Klippa ut och klistra in i ASL-boken. När vi jobbar med ASL, arbetar vi oftast i par. Man kommunicerar, hjälps åt genom att ljuda fram bokstäver till kompisen man arbetar med.  




Matematiken har introducerats. Vi pratade om siffror, 0-9. Antalsuppfattning i form av en övningsuppgift i samlingen. Det delades ut 6 klossar till varje elev, man slår en stor tärning som har siffror på, visar tärningen siffran 5 så skulle man visa antal (5) klossar på golvet. Vi bytte tärningen som den här gången ska visa antalet prickar istället, då varje elev fick denna gång komma fram och visa rätta siffran till antalet prickar. Med antalsuppfattning avses förmågan att gestalta antal utan språkbaserat räknande. I diskussion övade vi även på att placera siffror i rätt ordning, räkna fram 0-10 och baklänges 10-0. 



Under andra passet har vi lärt oss att forma siffror 0-10 i MA-boken. Man får hjälp med första två rutorna, följa prickar för att skapa en siffra, sedan ska man själva försöka skriva fina siffror.








Den här veckan har vi startat upp Idrott. Halva klassen har idrott onsdagar och andra halvan har fredagar. I början kommer vi inte behöva idrottskläder, vi kommer skicka ut information när det kommer behövas. Introduktionen till idrotten började med att första gruppen fick följa med till omklädningsrummet, vi visade de runt och pratade om vad man ska ha med sig i sin gympapåse, hur viktigt det är att duscha när man har svettats efter idrotten. Vi gick igenom reglerna som ska följas i omklädningsrummet, och i salen. Därpå visade vi runt barnen i gympasalen, vi började med uppvärmning och en lek. Vid avslut tog vi lite avslappning. 



Allt har varit super spännande för barnen den här veckan. 
Vi har börjat med högläsning, när barnen har fruktstund får dem lyssna på. 




Att tänka på; Har varit dålig väder hela veckan, med massa regn vilket orsakar vattenpölar och blöta kläder. Tänk på att barnen måste ha regnkläder, gummistövlar i skolan. Vi går ut i alla väder, extra kläder är bra att ha i lådorna. 






Trevlig helg önskar Sala och Shirin










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar