fredag 31 januari 2020

Vecka 5

Hej alla föräldrar!

Nu är vi 100 dagar smartare.Det har gått 100 dagar i skolan och vi har lärt oss mycket under dessa dagar.
                                                Image preview
Veckan har handlat om 100. I dag blev 100 skoldagar för förskoleklasselever.Vi började 100-tema med litet information om hur skolan såg ut för 100 år sedan. Vi diskuterade i gruppen och vi tittade på en film.



Svenska

På svenska har vi arbetat med KL(Kooperativt lärande)-strukturen Turas om. Uppdraget var att vi skulle skriva 100 ord tillsammans i klassen. De fick arbeta i par för att skriva ord.





ASL
På ASL-en fick dom skriva om 100 dagar i skolan. Vad har lärt mig under dessa dagarna? Det jobbade i par och skrev fem meningar. Efter det fick de illustrera sin text med en bild.






Matematik
Vi pratade lite om pengar de fick ser 100 lappen, 50 lappen,20 lappen hur dem ser ut och vilken är sedlar och vilken är mynt. Vi hade 10 mynt.
Barnen fick som uppdrag " Vad kan jag köpa för 100 kr till fredagsmyset?. De fick räkna ut och välja de sakerna som de kunde handla för 100 kr.  Barnen fick en påse där de klistrade in dem sakerna som de har handlat.
Vi har pärlat ett gemensamt mönster av 100 pärlor.Vi har räknat 1-100 och 100-1. Medan vi räknade baklänges så hoppade  vi 100 hopp.





Bild
I skapande fick de göra ett självporträtt av hur de tror att de kommer och se ut när de blir 100 år gammal.Denna lektionen var väldigt uppskattad. Barnen hade super kul och det var jättetrevligt med deras kommentarer: " JAG LIKNAR MIN FARMOR" och "JAG LIKNAR MIN MORMOR".





Lekar och grupp arbete
Barnen fick arbeta i grupper för att bygga något av 100. De fick olika material för att bygga med. En grupp fick 100  kaplastavar,en grupp fick 100 bitar plus-plus, en grupp fick 100 legobitar. De skulle bygga en sak tillsammans i gruppen.  Vi lekte tillsammans lekar som de lekte i förr t,ex. bro bro breja.




Vi avslutade veckan med en super härlig 100-fest. Vi fikade och hade just dans barnens favorit dans.
 






Jag önskar er en trevlig helg!

Sala//













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar